Het ene moment op tournee met het Balletorkest, het andere moment privélerares in de Arabische taal. Altvioliste Arwen Salama-Van der Burg over de fun van twee banen.

Altvioliste bij het Balletorkest
Arwen Salama-Van der Burg (38)

Altvioliste bij het Balletorkest

“Sinds mijn 23e speel ik bij het Balletorkest. Een droombaan, vanwege de prachtige muziek – zoals Sergej Prokofievs Cinderella waar ik altijd kippenvel van krijg – en omdat we deel uitmaken van een groter geheel. Met het ballet samen ontstaat er synergie, een totaalbelevenis. Het publiek wordt daar heel blij van en mij geeft dat ongelooflijk veel energie. Toch bekroop me op een dag een gevoel van: is dit het nu? Niet dat musiceren mij geen voldoening gaf, ik miste het om mijn ‘linkerhersenhelft’ te gebruiken. Dus meldde me ik aan voor een taalcursus Arabisch. Ik vond het geweldig. Gelijktijdig kreeg ik last van mijn oren. Dus ging ik Arabische taal en cultuur studeren, ervan overtuigd dat dit mijn nieuwe carrière zou worden. Gelukkig gaat het nu weer goed en kan ik mijn twee passies combineren. Organisatorisch best wel een uitdaging, vooral als we op tournee gaan. Maar een frisse blik doet wonderen: soms komen tijdens orkestrepetities de leukste grammaticaoefeningen in me op.”

Oprichter van Arabar, een taalschool voor privéles Arabisch in Amsterdam-Oost

Oprichter van Arabar, een taalschool voor privéles Arabisch in Amsterdam-Oost

“Vanwege mijn grillige orkestrooster geef ik privélessen, die ik makkelijker dan groepslessen om de repetities en uitvoeringen heen kan plannen. Onder andere aan journalisten, diplomaten in opleiding en artsen die naar vluchtelingenkampen afreizen. Door het leren van een vreemde taal, spreekwoorden en gezegden, snap je gaandeweg de cultuur beter. Het creëert meer begrip. Tijdens een studiereis naar Damascus ontmoette ik mijn man Modar, die in een cafeetje gepassioneerd aan het drummen was. Onze voertaal is het Syrische dialect. Het Arabisch is een ontzettend rijke taal. Door de vele grammaticale en lexicale mogelijkheden kun je dezelfde boodschap in zoveel verschillende vormen gieten. Met Arabisch bezig zijn voelt daardoor bijna als muziek maken. Samen met Modar en bastrombonist Wouter Iseger, die ook in het Balletorkest heeft gespeeld, vorm ik het trio Hummus & Piepers. Ons repertoire is divers; eigen muziek afgewisseld met oriëntaalse arrangementen. Dit ensemble verenigt al mijn liefdes.”